Vår historia

Norvida grundades i Stockholm 1990, under namnet North Trade. John Wallmark, med bakgrund från den tidens marknadsledare, slog sig ihop med fyra andra med ambitionen att förnya branschen. ”Vi ska marknadsföra produkter som vi med gott samvete kan bjuda våra allra bästa vänner på.”

Fem år senare, 1995, gick Sverige med i EU, något som gjorde det möjligt att välja kött från många fler producenter, i många olika länder. Samma år hittade North Trade som första skandinaviska bolag till Sydamerika. Där fanns kött från djur som strövar fritt året runt och lever av det naturen har att erbjuda. Detta kött började Wallmark och North Trade importera till Sverige, under varumärket Naturkött.

1999 var North Trade väl etablerat i Sverige. De största kunderna fanns inom industri och restaurang. Ett år senare sätter man sikte på svensk detaljhandel. Bolaget går in i en expansionsfas under ledning av nya VD:n Johan Hållbus.

2003 öppnar North Trade ett säljkontor i Finland, och skaffar sin första representation i Brasilien, för att säkerställa kvaliteten på de produkter som lanseras i nordisk detaljhandel. År 2006 köps bolaget av Procuritas.

Året därpå satsar North Trade på att etablera ett eget dotterbolag i Brasilien. Huvuduppgiften är att kontrollera och planera produktion, driva hållbarhetsarbete och produktutveckla på plats. Arbetet med att ta fram produkter som passar nordiska konsumenter fortsätter i samarbete med ett mindre antal producenter och 2011 ligger nästan 90 procent av bolagets försäljning i den egna varumärkesportföljen, som nu består av sex varumärken: Naturkött, Happy Chef, John’s Selection, Naturligtvis, Farmfield och Evryday.

2012 köper ledningen ut bolaget från Procuritas och markerar den nya tiden genom att byta namn. Från och med nu heter man Norvida AB.

2015–2016 lanserar Norvida flera nya premiumvarumärken, med produkter som Iberisk Bellotagris och spannmålsuppfödda Angusdjur från Kanada.

Under 2020 antas en ny strategisk tillväxtplan. Tillväxten ska ske genom att göra Norvida till Sveriges starkaste leverantör av kvalitetskött inom retail, ett närmare samarbete med slutförbrukarna inom foodservice, samt internationell expansion. Som en del i retailsatsningen lanseras nya konsumentvarumärket Köttkultur, på temat ”Ät bättre kött, inte mer”.

För att komma ännu närmare mötet med kunder och konsumenter förvärvar Norvida 2020 M. Seger Eftr, ett anrikt varumärke med butik, servering och catering – alltså en strategiskt viktig kombination av retail och foodservice – i den nyinvigda Östermalmshallen i Stockholm.

Norvidas samägda bolag i Norge – Chill Foods – avyttras, men samarbetet kring Naturkött fortsätter med nya ägaren. Den lyckade lanseringen av Köttkultur öppnar för ett nytt och nära samarbete med företaget Specialchark, som först producerar varumärkets Hantverkskorv och därefter tar över hantering och förpackning av hela Köttkulturs sortiment.

2021 går Norvida in som minoritetsägare och tillsammans bygger man en ny anläggning för charkproduktion och köttförädling i Stockholm.

John Wallmark